Sakspapir til Ekstraordinær Generalforsamling hausten 2023

Tekst: Frøydis Indergård
Foto: NTNUI Blits / Iris Natten Frydenlund

Generalforsamling er både aktivt og engasjerende
Foto: NTNUI Blits

Tirsdag 26. september held NTNUI Ekstraordinær Generalforsamling. Her kjem sakspapira for generalforsamlinga, men også svaret på; kva er eigentleg ei ekstraordinær generalforsamling?

Vi har slått av ein prat med leiar i NTNUI, Jenny Hunvik, for å få svar.

– Ekstraordinær generalforsamling er på lik linje med ordinær generalforsamling, foreningens høyeste myndighet. Her har alle medlemmer mulighet til å møte opp og bruke sin stemme på saker som er viktig for foreningen.

Ekstraordinær Generalforsamling
  • Avholdes kvar haust
  • For kven: Generalforsamlinga er for alle medlemmer i NTNUI. Har du betalt NTNUI-medlemskap og kan vise til gyldig medlemskap i medlemssystemet så har du stemmerett på generalforsamlinga. Alle gruppane i NTNUI har møteplikt, som vil si at alle gruppar må stille opp med minst èin representant.
  • Dato hausten 2023: 26. september
  • Tidspunkt: start 17:00. Eg ville satt av heile kvelden. Registrering frå kl. 16:15.
  • Stad: Auditorium A1 på Handelshøyskolen. Kart her
  • Servering: Det blir servert mat under generalforsamlinga, serveringa vil være ca. midt i møtet.

Dette høyres ut som mykje å sette seg inn i! Korleis kan ein få oversikt over alt dette?

– Her er det bare å slå opp i sakspapirene som du finner her!

For dei som ikkje har tid til å sette seg inn i alle sakene før tirsdag, kva for saker er meir interessant for nettopp denne generalforsamlinga?

– Vi har noen spennende økonomisaker, som forvalting av fond og potensiell økning av medlemskontingenten. I tillegg skal vi gå igjennom halvårsberetningene til utvalgene for å bli oppdatert på noe av det som skjer i foreningen.

Val av blant annet Hovedstyret skjer jo på Ordinær Generalforsamling om våren, så det er kanskje ikkje val no eller?

– Åjoda, selvfølgelig blir det valg! På Ordinær Generalforsamling ble det bestemt at valg til LU skal skje på Ekstraordinær Generalforsamling, så tre nye skal velges her. I tillegg skal vi velge et nytt Introstyre som skal følge Hovedstyret det neste halvåret. Alle er veldig spente på hvem dette blir.

For å holde orden under generalforsamlingen er det viktig å følge forretningsorden. Dette får dere innføring i!
Foto: NTNUI Blits / Iris Natten Frydenlund

Jenny, du har deltatt på eit par generalforsamlingar gjennom åra. Kva er dine generalforsamling-life hacks for å holde engasjementet og stemninga oppe gjennom timene?

– Jeg liker å ha med noe håndarbeid, i tillegg er det ingenting som slår memes-tråden på Slack.

Den Ekstraordinære Generalforsamlinga kan vare eit par timar. Kva om eg blir sulten?

– Det blir jo selvfølgelig mat, så her er det bare å komme for å få seg en matbit og følge med på de spennende sakene. Det går også et rykte om masse kake!

Det er ikkje kakene det skal stå på når NTNUI arrangerer generalforsamling!
Foto: NTNUI Blits

Og omsider når nytt Introstyre er vald, då er det rett heim å sove då eller?

-Vi drar sammen opp til Studenterhytta for Staup og hyttekos, så her er det bare å bli med oss opp!

NB: Vil du bli med opp på Studenterhytta etter generalforsamlinga må du melde deg på HER innan 20. september.

Og for å oppsummere; kvifor bør alle medlemmane i NTNUI komme på Ekstraordinær Generalforsamling?

-Ekstraordinær Generalforsamling er på lik linje med Ordinær Generalforsamling den høyeste myndigheten i NTNUI, og denne er med på å legge føringene for det neste halvåret. I tillegg er det spennende, og ikke minst viktige, påfyll til noen av de mest sentrale rollene i foreningen.