Søndag 8. August 10:00: jeg, Siggurd Akersveen, henter leiebil på Abildsø, og kjører hjem for å fylle bilen med gule, grønne og svarte ting. På veien hjem begynner batterilampen i dashbordet å lyse, så jeg ringer eier av bilen, som ber meg skru av og på bilen. Dette gjør at lampen forsvinner, så jeg legger bekymringene til side. Jeg pakker bilen, og kjører til Sandvika for å plukke opp en kompis. På veien kommer lampen opp igjen, og meldingen «Engine Fault: Have the vehicle repaired» kommer opp.
Jeg kan jo bare norsk og kjører videre. Vi kommer såppas godt i gang, at vi kun skulle starte bilen igjen og rygge 10 cm til for å treffe kula på hengeren, før bilen ikke starter. Vi står da med fullastet bil, 10 cm fra hengeren jeg MÅ ha med meg,med en bil som ikke starter. Jeg var fra før av rimelig stressa for å kjøre med hengeren. Jeg ringer eier, som ber oss åpne panseret, hvor vi ser at reimen som driver dynamoen har røket. Bilen må mest sannsynlig taues, men da må vi ha en tauebil ut på Kalvøya. Klokken er nå omtrent 11:45 Etter 5 min starter plutselig bilen, men da uten alle de elektroniske systemene (servo, ABS osv.) Han sier han kan komme for Lillestrøm med ekstra reim, og fikse bilen, noe vi godtar. Han bruker 30 min på å komme seg avgårde, og 30 min gjennom byen. Når han kommer finner han raskt ut at reimen han har er dobbelt så langt som den bilen trenger. Vi avbryter leieforholdet med eier, og får eier av 1. leiebil til å kjøre oss til Etterstad for å plukke opp den eneste bilen på Nabobil som var godkjent til å trekke hengeren. Etter omtrent en time til i bil, er vi ved hengeren igjen. Vi finner da ut at vi ikke har overgangen vi trenger for å få på lysene på hengeren. Etter litt «diskusjon» finner vi ut at fartsgrensen for henger uten både lys og bremser antageligvis ligger på 60 eller 80 km/t. Konklusjonen her bygde mye på at vi ikke orket tanken på å ligge i 50 hele veien.
Klokken er nå 15:30. Vi kommer oss avgårde, og setter cruise-kontrollen på omtrent 70, men møter selvfølgelig på rushen på vei inn til byen. Etter omtrent 2,5 timer er vi i Elverum, hvor vi tar et etterlengtet stopp. Videre det veldig tregt oppover dalom, og vi kjører ekstremt forsiktig ettersom det blir mørkere og mørkere. Ved Rennebu får vi opp enda en feilmelding, «Emmisions fault: Starting prevented in 1100 km».
Denne kommer opp hvert 3. minutt, sammen med et lite pling. Etter flere kolonne-forbikjøringer av trailere og campingvogner, ankommer vi JV 01:00, hvor jeg ender opp med å ringe en halvsovende Halvor om koden. Hengeren blir parkert, og 2 bil-leie karer kan snart finne køya.