Klubbhåndbok for NTNUI Håndball

Klubbinformasjon 

Klubbnavn: NTNUI Håndball

Stiftet: NTNUI i 1910, NTHI i 1946 og NTNUI Håndball i 2009

Idrett: Håndball

Postadresse: Idrettsbygget Gløshaugen, Christian Frederiksgate 20, 7030 Trondheim 

E-postadresse: handball-leder@ntnui.no 

Internettadresse: www.ntnui.no/handball 

Organisasjonsnummer: GR16010316480 

Klubbnummer: LA16010316047

Bankkonto: 8601.43.52653

Tilknyttet: NHF

Innledning 

Tanken bak klubbhåndboka er å samle informasjon om gruppens praksis og tradisjoner en plass og den skal også være behjelpelig med å svare på spørsmål.  Den skal i tillegg hjelpe til med å skape kontinuitet i det som bestemmes og gjøres. Første utgave av klubbhåndboka er laget av styret i 2019, oppdatert høsten 2023. Ønsket fremover er at alle medlemmer kan komme med forslag til forbedringer og hjelpe til med å utbedre feil og mangler. 

Organisasjon 

Denne delen av håndboka beskriver hvordan klubben er organisert. 

Årsmøtet 

Årsmøtet er gruppas høyeste myndighet og avholdes hvert år i slutten av januar eller starten av februar. Årsmøtets oppgaver er nærmere beskrevet i NTNUIs lov og statuttene for NTNUI. Innkalling til årsmøtet annonseres på gruppas hjemmeside, på mail til medlemmene og på gruppas Facebookside. Årsmøtet legger grunnlaget for gruppas virksomhet og styrets arbeid. Alle som ønsker å være med på å bestemme hva gruppas skal gjøre, og hvordan den skal drives, bør delta på årsmøtet. På årsmøtet blir det ført protokoll. Det skrives altså et formelt referat, og dette underskrives av enkelte deltakere ved årsmøtet. Protokollen fra årsmøtet legges ut på gruppas hjemmesider. 

Styret 

Styret er gruppas høyeste myndighet mellom årsmøtene. Noen saker kan ikke styrebehandles, men må behandles på årsmøtet. Dette gjelder saker som fremgår av «Årsmøtets oppgaver», og saker av ekstraordinær karakter eller av betydelig omfang i forhold til gruppas størrelse og virksomhet. Dersom styret er i tvil, bør saken tas opp på årsmøtet. Styret består av leder, nestleder, kasserer, 3 sportslige ledere, dugnadsansvarlig, kommunikasjonsansvarlig, materialansvarlig og arrangementsansvarlig

Fra 1.4.2023 består styret av disse personene. 

PosisjonHvemE-mailTelefon
LederHenrik Aarthun Wangenhandball-leder@ntnui.no47384650
NestlederSilje Wilson Nordby handball-nestleder@ntnui.no
KassererBertine Hansen Elvegårdhandball-kasserer@ntnui.no
Sportslig leder breddeIngrid Therese Hestneshandball-sportsligleder-bredde@ntnui.no
Sportslig leder damerSofie Engelin Thoresenhandball-sportsligleder-damer@ntnui.no
Sportslig leder herreVetle Sørhøy Skagemohandball-sportsligleder-herrer@ntnui.no
Kommunikasjons-ansvarligEirin Rustad Haugen handball-kommunikasjon@ntnui.no47673195
MaterialansvarligLena Fossenhandball-materiell@ntnui.no
ArrangementsansvarligJesper Carlsonhandball-arrangement@ntnui.no
DugnadsansvarligMathea Moen Sydtangenhandball-dugnad@ntnui.no

Signatur til e-postadressen:

Med vennlig hilsen

Fornavn og etternavn i fete bokstaver

Rolle i klubben

NTNUI Håndball

Tlf: (hvis ønskelig)

Bilde i medium størrelse!

Lovpålagte oppgaver for styret 

  • Sette i verk årsmøtets og overordnede organisasjonsledds regelverk og vedtak.
  • Påse at gruppens midler brukes og forvaltes på en forsvarlig måte, i samsvar med de vedtakene som er fattet på årsmøtet eller i et overordnet organisasjonsledd.
  • Sørge for at idrettslaget har en tilfredsstillende organisering av regnskaps- og budsjett samt har en forsvarlig økonomistyring.
  • Etter behov oppnevne komiteer, utvalg eller personer for spesielle oppgaver og utarbeide mandat og instruks for deres funksjon.
  • Representere idrettslaget utad.
  • Andre viktige oppgaver
    • Planlegge og ivareta lagets totale drift, herunder mål- og strategiarbeid, budsjett og regnskap.
    • Påse at idrettens retningslinjer for aktiviteten i idrettslaget blir fulgt.
    • Stå for idrettslagets daglige ledelse.
    • Legge frem innstilling til årsmøtet på kandidater til valgkomité.
    • Lage årsberetning fra styret til årsmøtet.
    • Oppdatere klubbhåndboka. 

Roller i styret

Oppgaver og ansvar i styret:

Leder 

  • Står for gruppas daglige ledelse og koordinerer styrets og klubbens totale aktivitet. 
  • Er gruppas ansikt utad og klubbens representant i møter og forhandlinger.
  • Innkaller til styremøter, forbereder sakslister og leder møter.
  • Har kontakt med forbundet og regionen.
  • Har kontakt med NTNUIs hovedstyre og andre grupper i NTNUI.
  • Ansvarlig for å godkjenne overganger. 
  • Ansvarlig for å ordne med kontrakter og attester

Nestleder

  • Fra sesongen 20/21 skal vi prøve å delegere det sportslige ansvaret til nestlederen for  å få et mer avklart forhold mellom ansvarsoppgavene. Nestleder vil med det få ansvaret for eks:
    • Melde på lag
    • Lage en plan over uttakstreningene
    • Ansvar for å søke om og fordele treningstidene på gruppens lag. 
    • Ansvarlig å ta vare på gamle dommere og å skaffe nye dommere til klubben. 
  • Er lederens høyre hånd og stedfortreder dersom leder ikke kan stille på diverse arrangementer. 

Kasserer 

  • Står for gruppas daglige økonomiske drift.
  • Fører regnskapet for klubben. 

Dugnadsansvarlig

  • Ansvar for dugnader, dugnadsliste, sette opp dugnader og holde kontakt med de klubben har dugnad for.

Sportslige ledere; damer, herrer og bredde

  • Kontaktperson mellom lagene og styret. 
  • Ordner omberamminger, lisenser og hjelper lagene med generell drift.

Kommunikasjonsansvarlig

  • Ansvarlig for nettside 
  • Ansvarlig for instagram 
  • Ansvarlig for den offentlige facebooksiden
    • Dele viktig info fra gruppa + mosjonsgruppa
    • Svare på meldinger av nye spillere
  • Ansvarlig for all info som skal ut til medlemmene – skal noe skrives på vegne av styret er dette personen som skal gjøre det.
  • Tydeliggjøre hvem som kan kontaktes for ulike spørsmål (må ikke ta ansvar fra sportslige ledere f.eks. eller materialansvarlig)
  • Oppdatere Klubbhåndboken i samarbeid med resten av styret
  • Ansvar for å holde kontakt med lagenes SoMe- ansvarlige 

Materialansvarlig

  • Ha kontroll på draktbagene
  • Bestille drakter
  • Bestille nytt forbruksmateriale
  • Overordnet ansvar for å holde orden på skap, hall og annet utstyr. 
  • Bestille utstyr
  • Ordne med styregensere, trenergensere og arr.kom t-skjorter. 
  • Bestille laggensere

Arrangementsansvarlig

  • Ha hovedansvar for treningsleir om det arrangeres gjeldende år
  • Være et bindeledd mellom arrangementkomiteen og styret
  • Øverste leder av arrangementskomiteen
  • Ansvar for takknemlighetsfesten
  • Ansvar for immatrikuleringen

Andre roller

Oppgaver som blir fordelt mellom styrets medlemmer

Sponsoransvarlig 

  • Jobber med å bringe inn sponsorpenger til gruppen. 
  • Ansvarlig for kontakt med sponsorer 

Hva får du igjen for å være med i styret?

  • Styregenser
  • Slipper å betale treningsavgift
  • Mye erfaring
  • Gode venner

Andre komiteer:

Arrangementkomiteen

  • Arrangementkomiteen vår har i oppgave å arrangere sportlige og andre sosiale arrangement gjennom hele året.
  • Kan søke om å bli medlem. 

Lagene 

Hvert lag har egne ansvarlige, som har enkelte arbeidsoppgaver, og fungerer som kontaktpunkt for styret. 

Disse er: 

  • Oppmann/-kvinne 
  • Sosialansvarlig 
  • SoMe-ansvarlig 
  • Prikkeansvarlig

Beskrivelser av rollene finnes i kapittelet “Til deg som er”. 

Lagene må selv fordele disse rollene. En person kan inneha flere roller, og lagene kan selv utnevne flere ansvarlige for andre områder dersom de synes det er hensiktsmessig. 

Medlemskap 

Alle som spiller på et av våre lag er automatisk medlem av gruppen. Dette gjelder også trenere og annet støttepersonell, dersom de ønsker å være medlem. For å få tilgang til hallene våre må man kjøpe idrettskort av Studentsamskipnaden i Trondheim (SiT). 

Medlemskontigent: 

Betales til SiT for å bli generelt medlem av NTNUI og tilgang til SiTs treningssentre. Pris ligger ute på Sits nettside her: https://www.sit.no/trening/treningspriser. 

Treningsavgift:

Vedtas på årsmøtet hvert år. For 2023/2024 er denne satt til 1200 for 2.divisjonslagene, 1000 kr for resterende spillere, kr; 600 kr om du bare skal delta et halvt semester.  Denne skal betales til oppmann før første seriekamp. Har du ikke betalt treningsavgiften får du ikke trene eller spille kamp. Trenerne er informert og har godkjent regelen. Treningsavgiften på 1200/1000 kr brukes på forbruksmateriell som is, teip og klister, dommerutgifter, billigere borteturer osv. Vi har satt regelen for å sikre at alle bidrar til fellesskapet og at det skal være likt for alle i klubben uansett nivå. 

Aktivitetstilbud

NTNUI Håndball tilbyr håndball på flere nivåer, fra nasjonal serie til mosjonshåndball. I 2023/2024 har gruppa 10 lag, fordelt som dette:

Herrelag

NTNUI 1 spiller i 2. divisjon

NTNUI 2 spiller i 3. divisjon

NTNUI 3 spiller i 3. divisjon

NTNUI 4 spiller i 4. divisjon

Damelag

NTNUI 1 spiller i 2. divisjon

NTNUI 2 spiller i 3. divisjon

NTNUI 3 spiller i 3. divisjon

NTNUI 4 spiller i 4. divisjon

Breddelag

NTNUI 5 spiller i 4. divisjon

NTNUI 6 spiller i 5. divisjon

Treningsleir -> MANGLER

For første gang sesongen 19/20 drar klubben på treningsleir. Dette for å gi lagene en god treningshelg før sesongen starter. En får også muligheten til å bli kjent med mange i klubben og ikke minst på sitt eget lag.

“Til deg som er”

Spiller

Som spiller har du ansvar for å:

  • Overgang dersom det er under to årsiden du spilte i en annen klubb vil ligge på rundt 500 kr.
  • Dersom du ikke har vært i en klubb de siste to årene betaler du ikke for overgangen.
  • Betale treningsavgift til Sit Idrett og være medlem av NTNUI. Dette fås kjøpt i resepsjonen på Dragvoll, I-bygget eller treningssenteret på Portalen. Se: https://www.sit.no/trening/bli-medlem
  • Betale treningsavgift til NTNUI Håndball.
  • Betale NHF sin lisens for spilling av kamper.
  • Delta på våre dugnader som arrangeres og fordeles jevnt over sesongen av dugnadsansvarlig.

Ikke NTNU-student? 

Dersom man ikke er NTNU-student, men ønsker å bli med må man fylle ut og levere en dispensasjonssøknad som finnes her: https://www.dropbox.com/s/xiyknjcbbdcjx8n/Dispensasjonss%C3%B8knad.doc?dl=0

Dugnadsånden står høyt i NTNUI og frivillig innsatsmuligheter skal vektlegges i søknaden da dette er en del av evalueringskriteriene. Det bør nevnes i søknaden hvilket lag du satser på og hvordan du kan bidra. Send signert i skannet versjon til handball-leder@ntnui.no.

Trener 

Tusen takk for at du vil være trener i NTNUI, og bidra til at klubben kan fungere. Som trener er du en ekstremt viktig brikke for håndballen. Du har et delansvar om at spillerne skal trives, at håndballtreningene inneholder god kvalitet og føre laget gjennom tap og seier. 

Trenerkompensasjon

Som en kompesasjon for brukt tid i hallen, på bortekamper, hjemmekamper og planleggingen som kreves før treninger.

Forventningene til trenere

Viktige ting å bli kjent med:

  • TA = TurneringsAdmin

Før sesongstart

  • Finne trenermakker(e) (her hjelper sportslige ledere til) og avklare forventninger og fordeling av trenerroller
  • Kan sette seg inn i hvem som spilte på laget man skal trene forrige sesong.
  • Delta på et samlet trenermøte før uttaksperioden.

Uttakstreninger

  • Møte opp på alle treningene (så langt det går). 
  • Formidle viktige beskjeder til spillere før og etter uttaksperioden
    • Melde seg på som ny spiller (i “skranken”)
    • Bli tatt bilde av (evt. assistere i å ta bilde)

Før første kamp

  • Legge inn alle nye spillere i spillerlistene våre
  • Legge inn alle spillere i TA
  • Sørge for at alle nye spillere har meldt overgang til NTNUI (TA). Både på overganger og medlemsskap. På grunn av en tre dagers karantene. 
  • Sjekke at alle spillere har kjøpt lisens for kommende sesongen (TA).

Underveis i sesongen

  • Sørge for at LIVE er klar til kampstart med tropp og draktnummer. 
  • Oppdatere spillelistene (ved skader, friskmelding, utveksling osv). 
  • Gjennomføre gode treninger
  • Ha minst en økt med skadeforebyggende i uken (f.eks. 20min før en trening). 
  • Lang tid mellom kamper, undersøke muligheten for å gjennomføre en treningskamp.
  • Oppfordre kapteiner til å gjennomføre spillermøter. 

I etterkant av sesongen

  • Avslutning
  • Gjennomføre evaluering av sesongen

Trenergodtgjørelse

  • Trenere får refundert utlegget for sit-kortet ved et oppmøte på over 50 % i semesteret. Halvparten blir utbetalt i oktober og resten i mars samtidig som resten av kompensasjonen blir utbetalt. 

Trenerkurs

Det gjennomføres trenerkurs 1 av Region Nord flere ganger i løpet av sesongen. Vi oppfordrer alle trenere å ha/gjennomføre trenerkurs 1. Dette er for å opprettholde kvaliteten og kompetansen til trenere vi har i klubben. I tillegg gjennomføres det trener 2 kurs en gang i sesongen. H1 må ha en trener som er under utdanning til trener 2. 

Spond

Vi vil anbefale trenere å bruke Spond for å erstatte prikkemail og doodle for å varsle fravær. Spond er en app som finnes på alle app-butikker på mobiltelefonen. Her har du mulighet til å opprette en gruppe, og legge inn medlemmer via en link. Alle medlemmer må opprette en bruker for å kunne bli medlem. Der kan man legge inn alle treningene og kampene som skal gjennomføres i sesongen. Medlemmene i gruppa har mulighet til å avslå eller godta treninger eller kamper.

Noen spond tips

  • Sett prikkeansvarlig og alle trenere som arrangører på spond
  • Treninger kan settes opp som at alle deltakere deltar automatisk. På den måten må man kun varsle om man ikke kan komme. Kamper anbefales derimot å føre som “delta/ikke delta”.
  • Når man skal avslå (enten kamp eller trening), er det mulig å sende beskjed til arrangøren med årsak. Det er minimalt med tegn, men enkle beskjeder som “syk”, “har forelesning” eller “skal i bursdag” får plass. 

Dommere

Klubben trenger å stille 4 dommere, som dømmer hvertfall 15 kamper hver i løpet av en sesong. Region Nord trenger så mange dommere som mulig, så har vi mulighet til å stille med flere enn 4 dommere gjør vi det. Som dommer slipper du dugnad i klubben. I tillegg får du betalt for hver kamp du dømmer. Dermed er dette en fin ekstrajobb ved siden av studiene. Det går fint ann å kombinere det å spille og være dommer. På dommersidene er det mulig å sperre datoer man ikke kan dømme (f.eks. de dagene du har kamper og eksamensperioden), i tillegg til at man kan avgrense hvilke haller man ønsker å stille seg kapabel til å dømme i. Det er fint mulig å komme med prioriteringsliste på hvilke dommere man helst ønsker å dømme sammen med. 

Oppmann 

Kontonummer: 

  • Kontonummer til kasserer: 8601.43.52653 

Som oppmann/-kvinne har du ansvaret for:

  • Registrere kamptropp på min håndball før alle kamper. 
  • Samle inn treningsavgifter
  • Samle inn egenandeler fra turer på laget og levere til kasserer, samt påse at reiseregninger blir riktig utfylt og levert dit de skal. 
  • Samle inn andre egenandeler i forbindelse med fester og aktiviteter
  • Samles inn av oppmann og betales inn til kasserer
    • Gjøres for at kasserer skal få bedre oversikt. Innbetaling merkes med “aktivitetsnavn”, lag og antall personer.

Sosialansvarlig -> MANGLER

Prikkeansvarlig -> MANGLER

Hvert lag i klubben har hver sin/sine prikkeansvarlig/(e). Prikkeansvarlig har ansvaret for at alle på laget er informert om prikkesystemet, og følger “reglene”. Prikkeansvarlige i klubben skal følge den samme prikkelista. Det er i tillegg rom for å åpne for egne lagprikker. Prikkeansvarlig har oversikt over 

Matris

Gratulerer! Som den yngste på laget har du fått det ærefulle oppdraget av å være ditt lags matris. 

Som matris får du ansvar for utstyr som laget har behov for ved trening. Her kommer en liten arbeidsbeskrivelse av stillingen: 

  • Til treningen begynner skal klister, klisterfjerner, teip, isposer, baller (andre enn håndball), vester, og evt annet etter avtale være klart. 
  • Til kamper skal draktbagen inneholde: 2 keeperdrakter (hovedsakelig gul), 14 spillerdrakter (i ulike størrelser og med ulike nummer), klister, klisterfjerner, teip, isposer og evt annet. Matris har hovedansvar for å ta med seg bagen/finne bagen på kamper. Unntak her er H1 som kan ha 16 spillerdrakter, og bør ha 2×2 sett med keeperdrakter (to i gul og to i rød/svart).
  • Alt som tas ut av håndballskapet skal inn igjen
  • Gi beskjed til materialansvarlig (Fabian Hjertås sesongen 20/21) i klubben, hvis det begynner bli lite av noe (HELST før det er for lite/tomt).
  • Hovedansvar for at riktig “bortedrakter” blir tatt med. Bruk grønt så lenge motstanderen ikke er grønn.
  • Har hovedansvar for å sjekke at draktbagen er i orden etter kamphelg. 
  • Holde skapene på Dragvoll/Idrettsbygget ryddige.
  • Delegere bort ansvar til 2.matris hvis man selv er borte. Kan ikke 2.matris må h*n delegere bort ansvar til 3.matris osv.
  • Hente/levere knottene i resepsjonen og plassere knottene i målet. 

I tillegg har dere noen egne prikker som bare gjelder for matris. De finner dere under 6. Matris på prikkelista. 

Kode dragvoll: Nøkkel i lite skap ved resepsjonen. (merket med NTNUI Håndball)

Kode gløshaugen: ikke fått skap enda

SoMe-ansvarlig

  • Samarbeid med sosialansvarlig på laget
  • Felles ansvar for at det blir tatt bilder innad i laget på kamp/turnering/sosiale eventer
  • Skrive innlegg til hjemmeside/facebook – Innen fristen som er satt av kommunikasjonsansvarlig
  • Hvis du av en eller annen grunn ikke klarer levere det du skal til oppsatt frist, skal styreansvarlig gjøres oppmerksom på dette (i god tid) innen fristen for innsending/posting, ny frist avtales
  • Redigere egen lagside og holde denne oppdatert gjennom sesongen – Fungere som ressurs til kommunikasjonsansvarlig i håndballstyret.
  • Bidra til at Instagramkontoen vår er oppdatert
  • Generelt sett bidra med promoteringsmateriale for eget lag og klubben

Borteturer

●      Samle inn egenandeler fra spillere som har deltatt på borteturer og levere til kasserer, samt påse at reiseregninger blir riktig utfylt og levert dit de skal.

○  Det er tre forskjellige kategorier:

Kat. 1: Når distansen til bortekamp er under 120 kilometer blir det ikke dekket noen utgifter. Dermed må lagene selv dekke utgiftene og ordne transport.

Kat. 2: Når det er over 120 kilometer blir transportutgifter dekket av klubben. Dette gjelder også dobbeltkamper med lengre reiselengde enn 120 km fra hjemme(i-bygget) til hall og til ny hall . Egenandelen for dagstur er 150 kr per person. Bestill antall leiebiler fra SiXT

Kat 3: Ved overnatting blir transport og overnatting dekket av klubben. Det er egenandel på 300 kr per person.

Kat 2 og 3:

På borteturer over 120 km som medfører at man vil kunne få støtte til å leie bil vil det bli gitt støtte til maksimalt 3 biler per lag. Det er vanlig å bestille stasjonsvogner, og anbefaler at man bestiller minst en 7-seter. Bilene skal bli bestilt i god tid før borteturen, senest to uker før henting av bilene. 

Drivstoff skal fylles på en bensinstasjon i Trondheim før innlevering av bil. 

For å bestille biler ta kontakt med Sixt Tempe og si at du er fra NTNUI Håndball, og lagnavnet deres. Telefonnummer: 73509440, e-post: trondheim@sixt.no.

Vi anbefaler at de som henter ut bil har reiseforsikring som dekker egenandel ved skade på leiebil. 

Kat 3:

Ved bortetur med overnatting vil det bli gitt støtte til antall spillere tillatt i én kamprapport (14 spillere + 2 trenere). Overnattingsstedet skal ligge i nærheten av/ på veien i mellom de to kampene man skal spille. Dersom man skal overnatte et sted/by med flere overnattingsmuligheter skal man sjekke opp flere alternativer før man velger et overnattingssted. Det er vanlig å velge Scandic, Thon Hotell og Choice, dette er fordi at disse har idrettsrabatt. 

Kontaktinformasjon til hotellkjeder:

Det er vanlig at man må betale hotellbesøket med kort i skranken ved utsjekk. Hvis det er behov kan oppmann få tilsendt penger fra kasserer for å betale for overnatting. Da må oppmann i god tid ha kontaktet kasserer og vist frem ordrebekreftelsen fra hotellet.

Egenandelene samles inn av oppmann og betales inn til kasserer (se kontonr. nederst). Kvitteringer på utlegg må tas vare på og festes på reiseregningsskjema Reiseregningsskjemaet må fylles ut av de som har hatt utgifter og det skal inneholde: hvem som var med, sum som blir overført i egenandel, hvor dere kjørte, antall biler, sum for drivstoff og eventuelle andre utlegg.

Utlegg er bensin, ferge, overnatting eller andre reiseutlegg dere har på turen. Skjemaene leveres til kasserer. Enten direkte, eller sendes på mail til: handball-kasserer@ntnui.no. Fint om det blir levert så få skjemaer som mulig (helst en per tur), slik at det blir minst mulig jobb for kasserer.

Link til reiseregningsskjema: 

https://wiki.ntnui.no/for-deg-som-er/kasserer

Det er tre forskjellige kategorier: 

  • Kat. 1: Når distansen til bortekamp er under 120 kilometer blir det ikke dekket noen utgifter. Dermed må lagene selv dekke utgiftene og ordne transport. 
  • Kat. 2: Når det er over 120 kilometer blir transportutgifter dekket av klubben. Egenandelen for dagstur er 150 kr per person. 
  • Kat 3: Ved overnatting blir transport og overnatting dekket av klubben. Det er egenandel på 300 kr per person. 
  • Egenandelene samles inn av oppmann og betales inn til kasserer (se kontonr. nederst). 

Hvis det er mulig skal man alltid forsøke å ta kollektivtransport.

Ved bruk av privatbiler anbefales det å bruke en takst på 3.5 per km som beregningsgrunnlag. 

Ved bruk av leiebil forventes det at leietaker har forsikring som gir redusert egenandel ved skade. Ved leie av SIXT-leiebil er en slik forsikring automatisk inkludert, men ved bruk av nabobil, skal man betale for ekstra forsikring)

Reiseregning

Kvitteringer på utlegg må tas vare på og festes på reiseregningsskjema. Reiseregningsskjemaet må fylles ut av oppmann med hvem som var med, sum som blir overført i egenandel, hvor dere kjørte, antall biler, sum for drivstoff og eventuelle andre utlegg. Utlegg er bensin, ferge, overnatting eller andre reiseutlegg dere har på turen. Skjemaene leveres til kasserer. Enten direkte, eller i hylla til Håndball på kontoret på I-bygget. Fint om det blir levert så få skjemaer som mulig (helst en per tur), slik at det blir minst mulig jobb for kasserer. 

Link til reiseregningsskjema: 

https://drive.google.com/file/d/149f-jXYqqp5Axznx4cRuIKMk-N6z-ZKy/view

Treningsavgift:

  • Å samle inn treningsavgift er en av oppmannen sin oppgave. 1000 kr fra hver spiller (1200 kr for spillere i 2.div) samles inn og betales til kasserer (kontonr. nederst). Gjøres for at vi skal kunne trene på Gløshaugen og Dragvoll. Innbetaling merkes med “Treningsavgift”, lag og antall personer.
  • Pengene skal overføres til kasserer før sesongstart.
  • NB! Styremedlemmer skal ikke betale treningsavgift. 
  • NB! Utvekslingsstudenter som kun skal spille i 1 semester skal betale halv treningsavgift.
  • Hvis en spiller er skadet og ikke skal delta på verken trening eller kamp, trenger ikke spilleren å betale treningsavgift. 

Kamprutiner:

I forkant av hver kamp skal det legges inn kamptropp og registreres draktnummer inne på Turneringsadmin på ta.nif.no eller på appen minhåndball. Dere logger inn med minidrett brukeren deres. For veiledning – https://www.handball.no/regioner/nhf-sentralt/praktisk-info/palogging/brukerveiledninger/kamptropp/.

Kontonummer: 

  • Kontonummer til kasserer: 8601.43.52653 

Dugnad 

Alle i klubben må stille på omtrent 15 timer dugnadsarbeid i løpet av året. Styret, trenere, oppmenn, arrkom og festkom har ikke dugnader. Våre dugnader hjelper og drifte klubben, og noen av de er våre inntektskilder hvor pengene går alltid til våre spillere.  

Hvert semester vil dugnadsansvarlig sette opp nye dugnadslister og de publiseres på vår nettside og den interne facebookgruppen. Hver søndag vil det også komme et innlegg med “ukens dugnad” som en liten påminnelse. 

Passer ikke dugnaden du har fått? Prøv å bytte med noen på laget, eventuelt bruk “bytte-statusen” på facebookgruppen som du finner under filer. Dugnadsansvarlig er også behjelpelig om det skulle være super vanskelig! Husk å sende mail til handball-dugnad@ntnui.no når du har byttet. 

Følgende satser gjelder for føring av dugnadstimer:

  • Sekretariat: 2 timer
  • Doktorpromosjon: 2,5-6 timer, avhengig av dag/oppgave
  • Hallvask: 3 timer
  • Arrkom-kamper: 1 time
  • Varetelling: varierende

Hallvask

Vi gjennomfører hallvask på Gløshaugen idrettssenter hver andre uke på tirsdager og torsdager. Du møter i hallen på din oppsatte dag 08:00 der du får instruks for av dugnadsansvarlig. Arbeidet tar vanligvis 3 timer, hvor det skal vaskes 1 banehalvdel om gangen. 

Doktorpromosjon

Doktorpromosjon er et arrangement av NTNU hvor studenter skal få tildelt sine doktorgrader. Det bruker å være en doktorpromosjon på høsten og en på våren. 

Her bidrar NTNUI Håndball med ulike oppgaver som opprigg av scene/stoler, garderobevakt, gangvakt og nedrigg av scene/stoler. Doktorpromosjon foregår som oftest over 2 dager, og ulike oppgaver gir ulike dugnadstimer. 

Varetelling

Varetelling er en dugnad vi utfører 1 gang pr.år hos Coop OBS Lade. Her møtes en stor del av oss (ca 50 stk) på en søndag i november/desember og hjelper Coop med å telle deres varer. 

Arrkom-kamper

I løpet av sesongen vil vår arrkom-gjeng arrangere noe storstas rundt våre kamper. På denne dugnaden blir noen satt opp på til å bake en deilig kake eller ta med vaffelrøre til kiosken. 

Sekretariat

Omtrent hver uke spiller vi kamper og derfor har vi sekretariats vakter. Der møtes 2 stk fra laget der ene personen fører Live (se oppskrift under) og den andre har ansvaret for tavlen. 

Brukerveiledning elektronisk kamprapport

Utstyr: Nettbrett eller bærbar pc, anbefalt med egen pc og lader! NB! Dersom verken nettbrett eller pc fungerer ikke eller er ikke tilgjengelig, kan mobil også brukes. Erfaringsvis er nettet i hallen ofte dårlig ved bruk av nettbrett, pc er derfor å foretrekke. Ta derfor gjerne med deg pc om du har mulighet! Husk også å legge alt utstyret på plass etter at siste kamp for dagen er gjennomført. 

Selve jobben:

Punkt 1-6 gjøres før kamp

Punkt 7 er selve føringa av kamprapport under kamp

Punkt 8-9 gjøres etter kampen 

Når nettbrettet / bærbar pc / mobil er funnet frem, gjør følgende:

Før kamp

  1. Logg inn på ta.nif.no med brukernavn Ntnui1 og passord: Passord123
  2. Trykk deretter på live-kamper – Trykk deretter på kampnr til den aktuelle kampen. (Finner du ikke kampen sjekk at øverst på siden står det håndballsesongen 2019/2020.) 
  3. Her kommer du til en meny der det er mulig å legge til spillere, lagledere og legge til draktnummer. Dette skal lagledere/oppmann ha gjort fra før. Hvis ikke de har det så kan du lese dette:
  • Trykk på rediger litt ned på siden.
  • Legge til spillere som eksisterer i spillerstall gjøres ved å trykke på “legg til interne”
  • Legge til spillere som ikke eksisterer i spillerstall gjøres “legg til eksterne” 
  1. Når spillertropper er ferdige så trykker man på “eksporter til live” og deretter trykk “gå til live.”
  2. Det er viktig at alle numre er lagt til før kampstart, om dette ikke er gjort før man har eksportert kan dette gjøres der det står “spillere” i hovedmenyen på live. Her vil man også kunne legge til eller fjerne spillere fra kamptropp.
  3. Det siste man må gjøre før kampstart er at en leder fra hvert lag signerer kamptropp. Trykk der det står spillere og deretter “signer kamptropp”. 

Liveføring av kamp (under kampen)

  1. Selve liveoppdatringen
  • Trykk på “gå til liveoppdatering”
  • Sett i gang klokka ved kampstart. Husk start og stopp etter dommers signal. Klokken kan korrigeres ved å trykke på den. 
  • Føring av mål. Trykk først på hvilket lag deretter på spiller
  • Føring av bestrafning gjøres slik: bestrafning -> hvilket lag -> hvilken spiller -> hvilken type bestrafning. Hint: før dere begynner å trykke vær sikker på hvilket nummer som får bestrafning, ikke begynn å trykk først.
  • Timeout: Da stopper klokka av seg selv når man trykker
  • Ved endt omgang trykker dere på den røde knappen like ved klokka “avslutt omgang”, ved endt kamp på “avslutt omgang og kamp”
  • Hendelser kan både slettes og endres. Trykk på “Vis hendelser” og velg deretter den aktuelle hendelsen.  

Etter kampen

  1.  Kampslutt
  • Skriv inn ca tilskuertall. 
  • Her vil dere få opp en liste med hendelser, disse kan redigeres og slettes, men normalt sett så skal det eller trenger det ikke gjøres. 
  • Deretter trykk på “kamprapport”
  • VIKTIG: Øverst på kamprapporten står det “signer kamprapport.” Denne skal av begge dommere. Lagledere trenger bare å signere før kamp. 
  1. Når kampens digitale kamprapport er signert og avsluttet ved å klikke på den røde knappen “Fullfør og avslutt kamp”, vil LIVE-systemet sende alle registrerte data til TurneringsAdmin (TA) og den Digitale kamprapporten vil være utilgjengelig for mer registrering:

Vil du ha mer gjennomgang av jobben, kan du se på brukerveiledning fra NHF for digital kamprapport: Brukerveiledning Håndball Live | handball.no

Her er prosessen delt opp i emner og forklart gjennom videoer.

Bøter for ikke-møtt på dugnad

Klubben er avhengig av at dugnader utføres, spesielt de betalte som vi utfører for eksterne bedrifter. Derfor ser vi oss nødt til å ha noe form for straff til de som ikke møter på dugnad. 

Følgende satser er det for sesongen 2020/2021:

Sekretariat/hallvask: 300 kr

Varetelling: 500 kr 

Doktorpromosjon: 1000kr 

Drakter

Under følger NTNUI Håndballs rutiner for drakter. Du finner draktinstruks, informasjon om ut-og innleveringsliste og informasjon om draktskjemaet som tilhører hver bag.

Draktinstruks

NTNUI har mange lag og mange drakter, og det er viktig at alle følger draktinstruksene for å holde orden og unngå at drakter forsvinner. 

  • Hvert lag har sin egen draktbag med et gitt sett av drakter (normalt 14 utespillere og 2 keeper). Draktbagene er markert med lagnavn (D1, H3, B2 osv). 
  • Disse draktbagene skal oppbevares i skapet på Gløshaugen eller Dragvoll når de ikke er i bruk/til vask. 
  • Draktene skal alltid være i draktbagen, ingen har personlige drakter som man tar med hjem! 
  • Hvert lag har ansvar for at alle lagets drakter er på plass. Ved mangel av drakt(er) ved kontroll, tildeles laget en bot på 500,- per drakt. Denne må betales av spillerne som spilte kampen.
  • Draktene deles ut til kampen og samles inn etterpå for vasking. Vasking går på rundgang innad i laget. Personen som vasker har ansvaret for å:
    • Samle sammen alle draktene etter kampslutt
    • Ta av all teip på draktene FØR vask
    • Vaske draktene og legge dem pent i draktbagen. Vanlig vask, 40 grader.
    • Fylle ut draktskjemaet som ligger i draktbagen (krysse av for at alle numrene er på plass). Dette settes i permen som hører til i draktbagen, i tillegg til at et bilde av skjemaet sendes til handball-material@ntnui.no. Se “Draktskjerma til bag” under.
    • Legge bagen tilbake i håndballskapet på Gløshaugen eller Dragvoll.
  • Hvis det er behov for bortedrakter, henter man ut 1 av de 2 bortedrakt-bagene. Man kvitterer ut bagen på samme måte som ellers.
  • Hvis det er ønske om å bytte enkelte drakter, sendes en forespørsel til handball-material@ntnui.no. Ingen drakter byttes eller tas fra andre bager uten godkjenning!
  • Hvis noen drakter blir ødelagt eller trenger reparasjon, meldes også dette til handball-material@ntnui.no

Draktskjema til bag

Det ligger et skjema i hver draktbag som skal fylles ut etter hver vask. Dette skjemaet skal fylles ut etter hver kamp/vasking av drakter av den som vasker draktene. Vasking av draktene går på rundgang innad i laget. Skjemaet fylles ut ved å skrive dato og krysse av på de numrene som er i bagen. Draktnumrene som skal være i bagen er skrevet inn på listen fra før. Skjemaet settes i permen som ligger i draktbagen. Ta et bilde av skjemaet og send til handball-materiall@ntnui.no etter hver kamp/vasking. Er ikke alle draktene på plass? Ta kontakt med den som hadde nummeret under kamp og spør hvor drakten er. Det er du som vasker som har ansvaret for at alle draktene er på plass når du leverer bagen i håndballskapet på Gløs.

TIPS til den som vasker: Sjekk at alle draktene er på plass med en gang du samler inn etter kampslutt! Da unngår du detektivarbeid i etterkant.Hvert lag har ansvar for at alle lagets drakter er på plass. Et eksempel på et draktskjema er delvis avbildet under. Spørsmål? Kontakt handball-material@ntnui.no

Reglement

Pga. prikkelister og matris-instruksen har vi ikke så mange andre regler i klubben. De tre viktigste er at alle må spille i svart shorts, delta på dugnad og at alle bøter er personlige med mindre annet er spesifisert. 

Kampreglement

  • Spillere som skal gå fra A-laget til B-laget må ha stått over 1 A-kamp. 
  • I seniorklassen kan det likevel benyttes inntil 3 spillere under 21 år til å gå fritt imellom A- og B-laget uten at disse må stå over en A-kamp.
  • Hvis høyere og lavere lag er satt opp med kamp samme dag, har spilleren rett til å delta på lavere lag uansett tidspunkt for kampen, men spilleren kan ikke delta på begge lag samme dag.
  • Spillere over 21 år kan ikke gå fra A-laget til B-laget de siste 4 B-lags kampene.
  • Det er ikke lov å kontakte spillere i andre klubber om de ønsker å spille for oss. Det skal formidles til styret om trenerne ønsker å komme i kontakt med andre spillere.

Klubbreglement

  • Alle bøter i NTNUI Håndball er personlige!
  • Som medlem i NTNUI Håndball er du pliktet til å delta på dugnad. Bøter tildeles dersom en har glemt/ ikke stilt på oppsatt dugnad.
  • Alle må spille med svart shorts og hvite tennissokker på kamp. Gym/ankelsokker, sokker eller shorts i andre farger er ikke innafor. Har du ikke svart shorts? Dette kan kjøpes i NTNUI-shopen på Gløshaugen.
  • Spiller som ikke har meldt overgang, men som er på utlån må selv passe på å melde overgang etter at de har vært på utlån. Evt. fornye kontrakten med utlån. Dersom spillere glemmer dette og spiller kamper, vil klubben få en bot på 5000 kroner fra forbundet samt miste eventuelle poeng i disse kampene.

Studentlekene (SL)

Studentlekene i Norge (SL) er en årlig samling av studentmesterskap og studentcuper i et utvalg av idretter, og er Norges største studentidrettsfestival. Lekene tildeles av Norges Studentidrettsforbund (NSI) til studentidrettslag tilknyttet universiteter og høgskoler i hele landet. Vinneren av SL har mulighet til å representere norge i student-EM året etter de vinner. 

Økonomisk støtte

Er mulig å søke om støtte fra NSI og HS. For å få reisestøtte fra NSI så må kassereren samle inn flybilletter/reiseutgifter og sende dette samlet inn til NSI, senest to uker etter mesterskapet. Når det gjelder støtten fra HS så må dette budsjetteres med i budsjettet for å få søttte.