Klubbhåndbok for NTNUI volleyball

Oppdatert 28.09.23 (det er kun gjort estetiske endringer for at det bedre skal passe på nettsiden

Klubbinformasjon
Klubbnavn: NTNUI Volleyball
Stiftet: NTNUI i 1910, Volleyballgruppen i 1958
Idrett: Volleyball
Postadresse: Idrettsbygget Gløshaugen, Christian Frederiksgate 20, 7030 Trondheim
E postadresse: volleyball-leder@ntnui.no
Internettadresse: www.ntnuivolleyball.no
Organisasjonsnummer: 975728773
Bankforbindelse: Danske Bank
Bankkonto volleyball: 8601 43 52998
Tilknyttet: NVBF

Innledning

Klubbhåndboka skal besvare viktige spørsmål, og opplyse om gruppens praksis og
tradisjoner. Den skal i tillegg hjelpe til med å skape kontinuitet i det som bestemmes og gjøres.
Første utgave av klubbhåndboka er laget av styret i 2015, med hjelp fra Fredrik Nevjen og Thomas Wold. Klubbhåndboka er senere videreutviklet i 2018 ved at styret arrangerte klubbjobbekveld for medlemmer som ønsket å bidra. Ønsket fremover er at alle medlemmer kan komme med forslag til forbedringer og hjelpe til med å utbedre feil og mangler.

Historie

NTNUI Volleyball ble startet opp av Egil Holter i 1958, som en gruppe i daværende NTHI.
Allerede året etter tok de NM-bronse. Gruppen oppnådde flere gode resultater de førsteårene, men den første virkelige storhetstiden kom etter at volleyball ble flyttet innendørs i 196 Egil Holter og NTHI var sentrale i arbeidet om å skaffe laget en innendørsserie. På volleyballtinget i 1967 fremmet de sammen med KSI et forslag om å opprette en landsserie, som skulle ha status som norgesmesterskap. Forslaget ble vedtatt. NTHI endte opp med å vinne kongepokalen i 1967, 1968 og 1971, og den første innendørsserien i 1968.

Herrelaget holdt seg i hovedserien frem til 1977, samt fra 1980 til 1983. De oppnådde gode resultater, deriblant flere andreplasser. I 1972 hadde NTHI og OSI like mange poeng og lik settforskjell da serien var ferdigspilt. Vinneren ble til slutt OSI, avgjort ved poengforskjell! NTHI hadde på denne tiden også et b-lag for herrene. De hadde også et damelag, selv om det ikke ble opprettet en dameserie før i 1976. Aktiviteten tok seg opp mot slutten av 70-tallet, og klubben hadde da fire herrelag og tre damelag i seriespill. Det ble også arrangert såkalte “koffertturneringer” hvor alle kunne delta. Disse turneringene engasjerte
opp mot 70 lag og 450 spillere, og denne deltakelsen holdt seg gjennom hele 80-tallet.

Volleyball var også en stor idrett i Lærerhøgskolens Idrettslag (LHI), med to lag både på herre- og damesiden fra 1974. Etter omorganiseringen av høgskolene i Trondheim i 1984 endret LHI navn til Den Allmennvitenskaplige Høgskoles Idrettslag (AVHI). Utover 1990-tallet begynte de å markere seg med gode resultater. Jentene rykket opp til 1.divisjon i 1993, mens guttene rykket opp i 1997. NTHI hadde både herre- og damelag i 1.divisjon fra 1995. I 1998 ble NTHI og AVHI slått sammen til NTNUI. Begge klubbene hadde opptil tre lag i seriespill, og derfor ville sammenslåingen gjøre at man måtte redusere antall seriespillende lag. Løsningen ble et allianseidrettslag med to underliggende idrettslag: NTNUI Dragvoll og NTNUI Gløshaugen. Dragvoll videreførte sine røde drakter med gule og svarte striper, mens Gløshaugen fortsatte i grønt, med de samme stripene. Klubben hadde nå ti lag i seriesystemet.

Sportslig gjorde klubben det veldig bra. Guttene på Dragvoll rykket opp til eliteserien i 2002, og fikk sin beste plassering i 03/04-sesongen, med seriesølv. I 2007 måtte de dessverre trekke laget på grunn av økonomiske belastninger i forbindelse med nye krav rundt elitelisensen. De var derimot tilbake i eliteserien i 2012. På jentesiden var det NTNUI Gløshaugen som hadde det beste laget, hvor jentene spilte eliteserie fra 1999. De gjorde det godt, og endte på medaljeplass hvert år fra 01/02 til 06/07-sesongen. Laget holdt seg i den øverste divisjonen frem til 2013. I 2009 ble Dragvoll og Gløshaugen slått sammen etter pålegg fra NIF, etter endringer som gjorde at et allianseidrettslag ikke hadde lov å ha flere undergrupper innenfor sammen idrett. I 2016 kom NTNUI sitt herrelag på nytt til cupfinalen, som denne gang ble overført direkte på TV 2 Sportskanalen. Kampen endte med tap 0-3 mot Førde.

Organisasjon

Denne delen av håndboka beskriver hvordan klubben er organisert.

Årsmøtet
Årsmøtet er gruppas høyeste myndighet og avholdes hvert år i januar eller starten av februar. Årsmøtets oppgaver er nærmere beskrevet i NTNUIs lov og statuttene for NTNUI. Innkalling til årsmøtet annonseres på gruppas hjemmeside, på mail til medlemmene, på Spond og på gruppas Facebookside. Årsmøtet legger grunnlaget for gruppas virksomhet og styrets arbeid. Alle som ønsker å være med på å bestemme hva gruppas skal gjøre, og hvordan den skal drives, bør delta på
årsmøtet.
På årsmøtet blir det ført protokoll. Det skrives altså et formelt referat, og dette underskrives av årsmøtevalgte årsmøtedeltakere. Protokollen fra årsmøtet legges ut på gruppas hjemmesider.

Styret
Styret har ansvaret for den daglige og økonomiske driften av gruppa og er de som
planlegger og organiserer aktiviteten i gruppa, deriblant uttak, treninger, ansette trenere, turneringer, klær og sosiale aktiviteter og arrangementer.
Styret består av leder, nestleder, kasserer og åtte styremedlemmer. Hvis problemer skulle oppstå for deg som medlem kan du ta kontakt med styremedlemmene for å få hjelp. Styret og dets medlemmer har taushetsplikt, så sensitive opplysninger vil ikke bli delt videre. Du har også mulighet til å si ifra anonymt.

Lovpålagte oppgaver for styret:
● Sette i verk årsmøtets og overordnede organisasjonsledds regelverk og vedtak.
● Påse at gruppens midler brukes og forvaltes på en forsvarlig måte, i samsvar med de vedtakene som er fattet på årsmøtet eller i et overordnet organisasjonsledd.
● Sørge for at idrettslaget har en tilfredsstillende organisering av regnskaps- og
budsjett funksjonen, samt har en forsvarlig økonomistyring.
● Etter behov oppnevne komiteer, utvalg eller personer for spesielle oppgaver og
utarbeide mandat og instruks for deres funksjon.
● Representere idrettslaget utad.

Andre viktige oppgaver:
● Planlegge og ivareta lagets totale drift, herunder mål- og strategiarbeid, budsjett og regnskap.Påse at idrettens retningslinjer for aktiviteten i idrettslaget blir fulgt.
● Stå for idrettslagets daglige ledelse.
● Legge frem innstilling til årsmøtet på kandidater til valgkomité.
● Lage årsberetning fra styret til årsmøtet.
● Oppdatere klubbhåndboka.

Roller i styret
Leder

Leder er ansvarlig for gruppens daglige ledelse. Vedkommende skal Koordinere styrets og klubbens totale aktivitet. Lederen er gruppens ansikt utad, representerer klubben i møter og forhandlinger. Kaller inn til styremøter, forbereder sakslister og leder møter. Er ansvarlig for oppfølging av av de resterende styremedlemmene. Administrator på turnerings-, sports- og klubbadmin. Har kontakt med forbundet, regionen og NTNUI sitt hovedstyre.

Nestleder

Nestleder fungerer som stedfortreder for leder. Vedkommende fungerer også som Parakontakt og er ansvarlig for idrettsregisterring og oppmenn. Samle inn lagkontrakter fra alle lag, Arrangere dommerkurs og har hovedansvaret for lisenser, overganger og Internasjonale overganger.

Sportslig ansvarlig

Sportslig ansvarlig har øverste treneransvar, Arrangere trenerkurs, Samle inn trenerkontrakter og sportslig ansvarlig har hovedansvar for fordeling av Treningstider. Sammen med arrangementsansvarlig har sportslig ansvarlig ansvar for streaming/kommentatorer og kontakt med TV 2(Delt) ansvar for gjennomføring av elite- og første divisjonskamper

Kasserer 1 og 2

Gruppens to kasserere står for gruppas daglige økonomiske drift. Kassererene har asnvar for budsjettering og regnskapsføring for gruppen. Arbeider med å få inn sponsormidler, støtte og andre tilskuddsmidler. De fungerer også som kontaktpersoner for økonomi og reiseansvarlige på gruppens lag.

Arrangementsansvarlig

Ansvarlig for sportslige arrangementer som arrangeres av gruppa som Treningsleir og Turneringer. Arrangementsansvarlig fungerer som kontaktperson for dugnadsansvarlige for lagene. Oppgavene består også i booking av hall, oppsett av dugnad/funkeoppsett og aktiviteter i forbindelse med activCampus. Sammen med sportslig ansvarlig har vedkommende ansvar for streaming/kommentatorer og kontakt med TV 2 og ansvar for gjennomføring av elite- og førstedivisjonskamper.

Sosialansvarlig

Sosialansvarlig står for organisering av alle sosiale arrangement for hele klubben, Har ansvar for sosialisering innad i og på tvers av lag. Vedkommende har også ansvar for å organisere og bidra til at volleyballgruppa deltar på sosiale arrangement.
i regi av NTNUI. I tillegg til dette er sosialansvarlig i styret kontaktperson for sosialansvarlig på lagene.

Materialansvarlig:

Materialansvarlig sørger for at alt av gruppas utstyr til enhver tid er i god stand, Har oversikt over drakter og annet utstyr som lagene låner. Vedkommende er ansvarlig for gruppas kontakt med Sit, og bestiller profileringsklær på vegne av spillere i gruppa. I tillegg er vedkommende ansvarlig for å bestille inn mat og utstyr til store arrangementer, og kioskvarer til hjemmekamper. Ansvarlig for oppsett av hallrydding.

PR-Ansvarlig

PR-ansvarlig i styret har ansvar for gruppens informasjonskanaler; Nettsiden (følge opp at lagene oppdaterer informasjon), Facebooksiden og Instagram. Vedkommende er kontaktperson for SoMe-ansvarlig på lagene og har ansvaret for ekstern og intern kommunikasjon.

Sandvolleyballansvarlig

Kontaktperson mellom sandvolleyballstyret og volleyballstyret, for å sikre best mulig samarbeid.

Sekretær/potet

Skriver møtereferater fra styremøtene, Fullfører og publiserer protokoller fra møtet, Bestille mat til styremøtene samt å Bistår resten av styret ved behov.

Lagene


NTNUI Volleyball er organisert i lag. Hvert lag har egne ansvarlig, som har enkelte arbeidsoppgaver, og fungerer som kontaktpunkt for styret.
Disse er:
● Oppmann/-kvinne
● Økonomiansvarlig
● Reiseansvarlig
● Sosialansvarlig
● SoMe-ansvarlig
● Dugnadsansvarlig
Beskrivelser av rollene finnes på nettsiden, under fanen for medlemmer.
Lagene må selv fordele disse rollene. En person kan inneha flere roller, og lagene kan selv utnevne flere ansvarlige for andre områder dersom de synes det er hensiktsmessig. Alle de seks rollene overfor må være fordelt på laget.

Medlemskap

Alle som blir tatt ut på et av våre lag er automatisk medlem av gruppen. Dette gjelder også trenere og annet støttepersonell, dersom de ønsker å være medlem. Medlemskapet er gyldig fra medlemskontingent til NTNUI er betalt. NTNUI er i utgangspunktet en forening for NTNUs studenter men man kan søke dispensasjon for ikke-student. Styret kan gjøre dette for spillere som bidrar i gruppa sportslig
eller administrativt. Sportslig bidrag regnes som spillere som er tatt ut på lag som skal spille i 1. Divisjon eller Mizunoligaen. Administrativt bidrag regnes tillitsverv i styret eller som trener.
Det kan også søkes hvis de ikke tar opp en plass en annen student ved NTNU kunne fyllt. For å få tilgang til hallene må man være medlem av Studentsamskipnaden i Trondheim (SIT).

Medlemskontigent: Betales til SIT for å bli generelt medlem av NTNUI og tilgang til SITs treningssentre. Det koster 185kr i måneden ved ett års binding og 265kr per måned uten binding (pr. Januar 2023). Ved uten binding kreves det at man kjøper NTNUI-tilgang i tillegg. For mer informasjon se https://www.sit.no/trening.
Treningsavgift: Vedtas av årsmøtet hvert år. For 2021 er denne per semester satt til:

Elite: 600 kr

Første divisjon: 600kr

Andre divisjon: 500kr

Tredje divisjon: 450 kr

Bredde: 350kr

Aktivitetstilbud

NTNUI Volleyball tilbyr volleyball på alle nivåer, fra elitespill til de som er helt nybegynnere. Vi arrangerer også mosjonstreninger som er åpne for alle SIT/NTNUI-medlemmer som vil spille volleyball.
I 2023/2024 har gruppa 20 innendørslag, fordelt som dette:


På starten av sesongen drar hele klubben på treningsleir. Tradisjonen er å dra første eller andre helg etter fadderukene, slik at lagene får en god treningshelg før turneringene starter. Dette gir lagene en flott mulighet til å knytte sterkere bånd som lag, men også bli bedre kjent med flere personer som er i volleyballgruppa. En får også muligheten til å bli kjent med mange i klubben og ikke minst på sitt eget lag.

Til deg som er


Trener
Mens oppmannen har mest av det administrative ansvaret har treneren det sportslige ansvaret. Trener har ansvar for å holde god dialog med oppmann og kaptein. Se “for medlemmer” på nettsiden for mer informasjon.
Oppgaver:
● Ta ut lag i begynnelsen av sesongen etter gjeldende kriterier.
● Sette opp sportslige og sosiale mål sammen med laget før sesongen.
● Planlegge og lede lagets treninger.
● Gjennomføre individuelle spillersamtaler (hvis ønskelig) for lag i seriespill.
● Lede laget i kamp og turnering. Dette inkluderer blant annet å ta ut laget før kamp, styre spillerbytter og spilletid.
● Sette seg inn i og følge klubbens verdigrunnlag.
● Være oppdatert på informasjon fra styret.

Utøver
Noen ting det er viktig å merke seg og være klar over:
● Betal treningsavgift og lisens så fort som mulig og innen frist informert om fra styret. Spesielt lisensen er det viktig at du har i orden i god tid før første kamp. Har du spilt for en annen klubb tidligere, må også overgang ordnes.
● Møt på trening og kamp! Hvert år er det mange spillere som ikke får plass i klubben, så ikke kast bort plassen din.
● Ha kontroll på treningstider og kampdatoer. Skriv ned alle kampene i en kalender så snart oppsettet kommer. Slik unngår du å planlegge andre ting samtidig som du har kamp.
● Pass på å svare på invitasjoner til trening og kamper i Spond.
● Gjør dugnadsoppgaver med et smil 🙂
● Ta initiativ til både sportslige og sosiale sammenkomster.
● Ta vare på NTNUIs Grunnverdier:


Mangfold, samhold og idrettsglede

Overgang for nye spillere:
Alle nye NTNUI-medlemmer som har spilt for en annen klubb må melde overgang. Dette gjøres via Min Idrett. Hvis du trenger hjelp, ta kontakt med volleyball-nestleder@ntnui.no.

Oppmann

Som oppmann for et lag er det du som er kontaktpersonen mellom styret og laget, i tillegg til å ha ansvar for å følge opp de andre lagansvarlige. Du har også ansvaret for å følge opp laget når det kommer beskjeder og oppgaver fra styret, som klesbestillinger og lagkontrakt.
Dine viktigste oppgaver er:
● Samle laget og fylle ut lagkontakt så tidlig som mulig
● Melde på laget til turneringer.
● Gå inn på ta.nif.no og legg inn alle spillere i spillerstallen
● Senest dagen før hver kamp: Gå inn på ta.nif.no eller Min Volleyball-appen og legg inn spillere i kamptropp, og pass på at lisenslista er oppdatert i Min Volleyball-appen
● Organisere kamper som laget skal arrangere

For lavere divisjoner:
■ Ringe hallen og høre at alt utstyr er på plass. Om noen mangler kan det hentes fra Dragvoll etter avtale med materialansvarlig i styret.
■ Ta med ferdig utfylte kampskjemaer fra kamprapport i TA
(Terminliste->kampnummer-> åpne kamprapport-> skriv ut).
■ Ta med oppstillingslapper (link).
■ Ta med baller (Gi beskjed til materialansvarlig i styret og tenk på at andre skal
trene).
■ Etter kamp: Registrere resultater i Min Volleyball-appen senest samme kveld (kampinfo -> registrere resultat).
■ Legg inn bilde av kampskjema i Min Volleyball-appen.
(Kampinfo -> Legg til bilde)
Hvis du ikke får til dette, send kampskjema til regionen
(konkurranse@volleyball.no) på mail dagen etter kamp.

Husk at det er både lov og anbefalt å delegere ansvar. Det er ikke meningen at oppmannen skal gjøre alt, men heller organisere slik at ting blir gjort.

Reiseansvarlig
Alle lag kan få støtte til reise til kamper og turneringer som inngår i seriespillet. Det støttes
totalt 70% av lagets reiseutgifter, hvorav 50% støttes av HS, og 20% dekkes av
volleyballgruppa oppdatert 07.02.2023.
Følgende kriterier må være oppfylt for å motta reisestøtte:

– Reisemålet må være mer enn 120 km fra Idrettsbygget Gløshaugen (Bruk google
maps)

– Ved benyttelse av kollektivtransport som hovedtransportmiddel støttes leiebil kun hvis destinasjonen fortsatt er mer enn 120 km unna

– Valgt reisemåte må være den billigste måten å reise på

For topplagene må reisen bestilles senest 2 uker før kampdato og for lag i lavere
divisjoner må reisen bestilles senest 1 uke før (MEN GJERNE FØR!!).

Kollektivtransport foretrekkes av sikkerhetsmessige årsaker og dekkes frem til
destinasjonen. Ved bruk av privatbiler benyttes en fast sats på 4,50 kr per
kilometerberegningsgrunnlag (Hovedstyret dekker 39% av beløpet, Volleyballstyret dekker 31% og de andre reisende dekker resten). Av dette skal satsen på 3,5 kr per kilometer gå til bileier. Ved bruk av leiebil forventes det at leietaker har forsikring som gir redusert egenandel ved skade. Ved leie av SIXT-leiebil er en slik forsikring automatisk inkludert, men ved bruk av nabobil, skal man betale for ekstra forsikring. Ved skader der man pålegges å betale store summer kan man søke volleyballgruppa om støtte for inntil 50% av utgiftene. Utgifter knyttet til overnatting støttes ikke.

Reiseregning
For å få refundert reiseutgifter for laget må reiseansvarlig sende inn reiseregning til kasserer
innen to uker etter reisen. Hvis dette ikke er mulig skal kasserer i styret ha fått beskjed om
dette med begrunnelse innen fristen. Dette gjør lagets reiseansvarlige eller den som har lagt ut for reisen ved å fylle ut skjema på reise.ntnui.no og legge ved alle kvitteringer som bilag.


Lagets reiseansvarlig er ansvarlig for å fylle ut reiseregning, og sørge for at alle kvitteringer
og billetter blir samlet inn, og leveres videre til kasserer. Dersom laget har hatt en felles
reise, skal alle reiseutgifter samles på ett reiseregningsskjema. Kasserer vil ikke utbetale
flere regninger per reise.Alle kvitteringer som er samlet inn skal legges ved som vedlegg. Reise gjennomført med fly skal dokumenteres med reisedokument OG boardingkort!
Lag du tilhører og lag du har spilt mot skal stå i Kommentarfeltet i reiseregningsskjemaet.
F.eks. “H1 vs OSI + H1 vs BSI”

For å gjøre jobben til kassereren enklest mulig skal reiseregninger leveres inn senest to uker
etter reisen er gjennomført. Alle reiseregninger for høstsemesteret MÅ være inne hos
kasserer senest 15.desember, ellers kan dere risikere å miste støtten. Unntak dersom dette
av naturlige årsaker ikke er mulig.
Skjemaet skal til volleyball-kasserer@ntnui.no og dette skal fylles inn i feltet “Din
kasserers epost” slik at gruppas kasserere får refusjonsskjemaet ditt på mail.

Økonomiansvarlig
Som økonomiansvarlig er du ansvarlig for lagets økonomi gjennom året. I løpet av året vil du
måtte legge ut for reiser og andre utlegg, så det kan være lurt å samle inn penger fra laget
på forhånd. Økonomiansvarlig skal også sette opp et budsjett for sesongen, og føre
regnskap.

Regnskapsføring

Styret ønsker at alle lag i klubben fører regnskap for lagets utgifter gjennom sesongen, slik
at vi kan få en bedre oversikt over klubbens økonomi. Økonomiansvarlig fører inn alle lagets
inntekter og utgifter i et excel ark på en oversiktlig måte. I forkant av hver sesong skal alle lag sette opp budsjett for sesongen.
Økonomiansvarlig har ansvaret for å sørge for betaling av faktura fra gruppas styre
(treningstøy, treningsavgift etc.). Ta kontakt med kasserer MED EN GANG dersom noe kan
være feil med faktura. Dersom fakturaer ikke blir betalt kan dette gå ut over støtte til laget.
ALDRI BETAL ET BELØP SOM IKKE STÅR PÅ FAKTURAEN
(eks. man mener det var noe feil i fakturaen slik som en genser for mye.)

Refusjon av utlegg
Dersom du eller noen på laget ditt har et utlegg som du gjennom avtale med volleyballstyret
skal få refundert, må du fylle ut et refusjonsskjema som du finner her: https://refusjon.ntnui.no
Forklar enkelt hva utgiftene gjelder i feltet “Anledning/arrangement” og hvilket lag det er for i
feltet “Kommentar”. Skjemaet skal til volleyball-kasserer@ntnui.no og dette skal fylles inn i feltet “Din kasserers epost” slik at gruppas kasserere får refusjonsskjemaet ditt på mail.

Treningsavgift
Hvert semester skal du samle inn treningsavgift fra alle lagets spillere, og sette avgiften
samlet inn på kontoen til volleyballgruppa. Treningsavgiften fastsettes på årsmøtet.
Gjeldende satser ble fastsatt på årsmøtet 2021.
Treningsavgiften baseres på en modell hvor medlemmer som spiller i høyere divisjoner skal
betale mer enn spillere i lavere divisjoner. Følgende satser (per semester) gjelder:

Elite: 600 kr

Første divisjon: 600kr

Andre divisjon: 500kr

Tredje divisjon: 450 kr

Bredde: 350kr

De som er både spillere og trenere eller styremedlemmer kan få visse goder som for
eksempel redusert/dekket treningsavgift, trener/styregenser, etter satser som er fastsatt av
styret i forkant av hver sesong. For 2021/2022-sesongen påvirker følgende faktorer beløpet:
Treningsleir:

100% støtte for trener som er trener alene.

50% støtte for trenere som er mer enn en trener per trenerteam
Treningsavgift:

Personlige rabatter:

50% for å si ja før 1. juni – 40% for å si ja før 1. august – 50% for å si ja til å være trener i sin første sesong i klubben

Lagrabatter:

100% rabatt fordeles mellom trenerne på elite og 1. divisjonslag

80% rabatt fordeles mellom trenere på lag i 2. divisjon

60% rabatt fordeles mellom trenerne på lag 3. divisjon

40% rabatt fordeles mellom trenerne på breddelag

Trenergensere

Lagrabatter

200% rabatt fordelt mellom trenerne i elite og 1.divisjon.

150% rabatt fordelt mellom trenerne i 2. divisjon.

100% rabatt fordelt mellom trenerne i 3. divisjon

80% rabatt fordelt mellom treneren for breddelag

Maks støtte er 100% av et plagg tilsvarende genser i pris
Hvis man allerede har trenerplagg og ønsker å kjøpe noe annet får man dekket 100/50% opp til prisen av en trenergenser.

Medlemskapsbevis
For å være med i Volleyballgruppa kreves det at man har gyldig NTNUI-medlemskap. Som økonomiansvarlig for laget er du ansvarlig for å sjekke at alle på ditt lag har gyldig medlemskapsbevis. HS tar stikkprøver av medlemskap med jevnlige mellomrom, og det vil være svært uheldig for volleyballgruppa dersom det viser seg at noen av spillerne ikke har gyldig medlemskap i klubben.

Sosialansvarlig
Den sosialansvarlige er ansvarlig for å arrangere sosiale arrangement innad i laget ogsammen med andre lag. Dette kan være tacokveld, bowling, spillkveld, tapas, vaffelkveld,lazer tag, trampolinepark, klatrepark, koietur, fest, styrketrening eller annen morro laget måtte ønske å finne på. Den sosialansvarlige har ansvar for det sosiale miljøet innad i laget, og har et ekstra ansvar for at alle på laget trives. Den sosialansvarlige skal også være en ressurs for den sosialansvarlige i styret når det arrangeres fellesarrangement for hele klubben. Sosialansvarlig på laget skal også samarbeide med SoMe-ansvarlig om å ta bildergjennom sesongen.

SoMe-ansvarlig
● Samarbeid med sosialansvarlig på laget
Felles ansvar for at det blir tatt bilder innad i laget på kamp/turnering/sosiale
eventer

● Skrive innlegg til hjemmeside/facebook
Dersom du selv ikke har mulighet, er det likevel ditt ansvar å levere – deleger, Følg med på frister satt av PR-ansvarlig i styret for posting av saker, Hvis du av en eller annen grunn ikke klarer levere det du skal til oppsatt frist,
skal PR-ansvarlig i styret gjøres oppmerksom på dette (i god tid) innen fristen
for innsending/posting, ny frist avtales

● Like innlegg som blir publisert av siden NTNUI Volleyball (oppfordre laget til å gjøre det også)
● Redigere egen lagside og holde denne oppdatert gjennom sesongen, Oppsett til redigering er lagt inn på alle sider for at sidene skal være “like”, Konsulter hjemmesidemanualen når hjemmesiden redigeres – viktig (!)

● Fungere som ressurs til SoMe-ansvarlig i volleyballstyret
○ Samle inn informasjon fra andre SoMes
○ Skrive innlegg til hjemmeside/klubbavis, osv.
○ Stille opp på stand e.l./hjelpe med å skaffe folk til stand e.l.
● Bidra til at Instagramkontoen vår er oppdatert
○ Både bruke storyfunksjonen og legge ut materiale på profilen
○ Alle lag oppfordres til å lage egen instagramkonto og holde denne oppdatert
○ Husk å følge;
“Retningslinjer for NTNUI Volleyball – publisering av bilder og video på nett”

● Generelt sett bidra med promoteringsmateriale for eget lag og klubben
● Spesielt for høyere divisjoner:
○ Lage arrangement i forkant av hver hjemmekamphelg og fremme dette gjennom alle våre kanaler, samt komme med oppsummering i etterkant (deles mellom SoMes på Elite & 1.div.)
○ Ekstra viktig å være selvgående og overholde frister (eks. når arrangement må publiseres)

Det forventes også til en viss grad at dere kan være selvgående og selvstendige i
SoMe-arbeidet; i den mening at dere tar ansvar for å følge opp på punktene nevnt over, samt følger med på hva dere har ansvar for når og holder dere til frister satt av PR-ansvarlig i styret.

Dugnadsansvarlig
Den dugnadsansvarlige er ansvarlig for at laget stiller med mange nok spillere på dugnad.
Den skal fordele oppgavene rettferdig mellom lagets spillere. Den vanligste måten
dugnadsansvarlig holder kontroll på fordeling av dugnad, er ved å føre dugnadstimer. Laget
blir enige om fordeling og satser før sesongen begynner gjennom lagkontrakten.
Styret foreslår følgende satser for føring av dugnadstimer:

Verv i gruppa
Styremedlem: Slipper all lagdugnad og fellesdugnader i løpet av sesongen.
Trener: 2 timer per trening delt på antall trenere.
Oppmann: 1 time per uke, i 10 mnd (september – juni).
Økonomiansvarlig: Elite og 1.div, 1 time per uke, i 10 mnd (september -juni).
2.div og 3.div, 1 timer per mnd i 10 mnd (september – juni).

Sosialansvarlig: 5 timer per år
SoMe-ansvarlig: 5 timer per år
Reiseansvarlig: Elite og 1.div, 1 time per uke, i 10 mnd (september -juni) 2. Div. og 3. Div, 5 timer per år

Dugnadsansvarlig: 5 timer per år
Komitemedlem: 1 time arbeid belønnes med én dugnadstime.
Funking
1 time for spillere som lager kake til kamp
3 timer for spillere på lag som selv har spilt først/spiller etterpå, i samme hall.
4 timer for spillere på lag som ikke spiller i samme hall den dagen.

Dommer

Klubben er avhengig av dommere for å kunne delta i seriespill og annen
konkurranseaktivitet.
Vi forsøker å arrangere kurs hvert år for å utdanne nye dommere.
Dommeransvarlig i klubben er pr. januar 2023 Karoline Ruud Dahlen
Alle lag i 2.divisjon eller høyere skal ha minimum fire spillere som kan føre internasjonalt
kampskjema, lag i 3. divisjon er anbefalt å ha minimum fire.
Veiledninger
Denne seksjonen inneholder ulike veiledninger som er nyttige for ulike gjøremål.

Opprigg hjemmekamper NTNUI Volleyball

  1. Vant på begge kortsider og på langsiden borte fra benkene. Vantene skal minst tre meter fra sidelinjen og sju meter fra baklinjen.
  2. Ni stoler av samme farge utgjør en “lagbenk”. Stolen nærmest nettet skal starte ved tremeterlinjen.
  3. Innbytterskiltene skal mellom første og andre stol på benken.
  4. Sekretariatsbordet skal ha plass til tre personer. Det skal være fire stoler, to mopper og to håndklær ved bordet. Mopper ligger på vaskerommet (den hvite døra nærmest trappa), håndklær i skapet. Et bord bak sekreteriatbordet til dommerobservatør og/eller media
  5. Rigg opp musikkanlegg. Vend høyttalerne opp mot publikum.
  6. Nettstolpene polstres.
  7. Fire kampballer hentes fra lageret og settes på bordet i sekretariatet.
  8. Dommerstol rigges opp med matter som polstrer nederste del av stolpen, og en
    vektskive legges oppå dommerstolen for stabilitet.
  9. Bord for DataVolley/statistikk rigges til bak vantene på den ene kortsiden.
    Ett bord, to stoler.
  10. Roll-ups og NTNUI-flagg monteres/festes bak førstedommer, slik at de er godt
    synlige fra tribunen.
  11. Oppstillingslapper, PC, lader, og penner legges på sekretariatsbordet i god tid før kampstart.
  12. Funksjonærer tar på hvite overdeler som ligger i garasjen
  13. Mer informasjon og beskrivelse av funksjonæroppgavene finner du i
    arrangmentshåndboka

Hvordan sette opp streamingutstyr

Se også eget dokument med bilder som forklarer opprigg:
Hent utstyr fra lageret

  1. Gå inn på lageret inne ved kjøkkenet på Dragvoll.
  2. Hent vogna med følgende utstyr:
    a. Stasjonær datamaskin

b. Strømkabel til datamaskin (Svart)
c. Tastatur
d. Mus
e. Skjerm, inkludert strømkabel og hdmi-kabel.
f. Sony Kamera, inkl. lader og sd-kort (Orange eske)
g. Kamerastativ
h. Elgato HD60s, inkl. usb-kabel og hdmi-kabel.
i. Nettverkskabel, 20m.
j. 2 stk skjøteledninger, strøm.
k. Lydmikser (Steinberg UR22), inkl. usb-kabel.
l. 2 stk headset (Audio-Technica BPHS1)
m. Headset-forsterker (Behringer HA400)

  1. Sett utstyret oppe på tribunen omtrent ved nettet.
  2. Hent et bord og tre stoler, og sett det opp.
    Sett opp pc.
  3. Koble skjerm, mus og tastatur til stasjonær pc.
  4. Sett opp kamerastativet, og fest kameraet til stativet.
  5. Plugg inn laderen til kameraet.
  6. Koble sammen kameraet og elgato, og elgato til datamaskinen.

Speakerinstruks NTNUI Volleyball

Speakeren har som oppgåve å vere informativ og å skape engasjement. Speakeren skal ikkje vere heilt upartisk, men visse krav stillast. Speakeren skal ikkje:
● Kritisere dommaravgjerdsler
● Vere ufin mot motstandarlaget
● Vere leiar for heiagjengen
Mal for hva speakeren skal si finnes i arrangementshåndboka (link her).

Rutiner for lisensbetaling

Alle spelarar i NTNUI Volleyball må betale lisens for å kunne trene og spele kampar. Lisensen betalast via minidrett.no. I fana for lisensar finn du dei forskjellige lisensane. Her kan du velje den lisenstypen du vil ha, og det går an å betale direkte via nettstaden.

Ekstern supportside – https://itinfo.nif.no/Min_idrett_brukerveiledning#Lisens

Vanlege feil:
Duplikatbrukarar – Send mail til minidrett@idrettsforbundet.no og be dei fusjonere brukarane

Lisensansvarleg finn ikkje brukaren din – Sjekk at namn, fødselsdato og mailadresse er den same på MinIdrett som på Spond, og meld fra til lisensansvarleg viss ikkje.

Du finn ikkje lisens i menyen i MinIdrett – Lisensen må genererast manuelt av lisensansvarleg i klubben viss du ikkje har hatt lisens tidligere.