Her kan du finne ulike retningslinjer som er relevant:
Du finner de også på NTNUIs Filarkiv. Link: https://drive.google.com/file/d/1_BSQLIgpu2_3OQSxRlXQSxuBtrVusjcO/view?usp=sharing
Retningslinjer for profil og bekledning – § 2 Organisasjon
Formål :
Like farger og drakter gir felles identitet og samhold på tvers av foreningens mange organisasjonsledd. Foreningens profil, gjennom sine kjente farger og draktutforming, er særegent innen norsk idrett og gjenkjennes av svært mange i hele Norge fordi så mange har studert ved NTNU og selv vært medlem av NTNUI.
NTNUIs varemerke
1. Foreningen har patent på varemerket som består av NTNUI-logoen, også omtalt som foreningens merke.
2. Varemerket er beskyttet av varemerkeloven og registrert under registreringsnummer 302216.
3. Varemerket må oppdateres hvert 8. år.
4. Oppdateringen av varemerket ble sist oppdatert i 2018, og må oppdateres innen 2026.
5. Fargene i NTNUI-logoen er foreningens farger.
6. Foreningens farger. Fargene skal visuelt ligge nærmest mulig oppgitte PMS-fargekoder:
a. Pantone Matching System (PMS)
● Grønn 348 C
● Rød 185 C
● Gul 108 C
● Svart Black C
b. CMYK
● Grønn 93-0-98-17
● Rød 0-100-89-0
● Gul 0-2-99-0
● Svart 65-66-68-82
● —-
● Verdiene for C (cyan), M (magenta), Y (gul) og K (svart) er i området
[0,100].
c. RGB
● Grønn 0-132-61
● Rød 228-0-43
● Gul 254-219-0
● Svart 45-41-38
● —-
● Verdiene for R (rød), G (grønn) og B (blå) er i området [0, 255].
d. HEX/HTML
● Grønn 00843D
● Rød E4002B
● Gul FEDB00
● Svart 2D2926
e. For svart kan man også bruke 100% svart:
● CMYK: 0-0-0-100
● RGB:0-0-0
● HEX/HTML: 000000
Merkevare
1. Alt som benytter foreningens merkevare skal godkjennes av Hovedstyret før det produseres.
2. Foreningens farger er grønn, gul, svart og rød.
3. Foreningens striper er tre sammenfallende striper i gult-svart-gult med forholdet 3:4:3.
4. Bruk av merkevaren på andre digitale flater enn ntnui.no må godkjennes av Hovedstyret og samsvare med fargekodene til foreningens farger.
5. Merkevaren kan brukes fritt ved redaksjonell omtale.
6. Misbruk av merkevaren:
a. Ved misbruk av merkevaren, tildeles gruppen prikk(er) ut fra alvorlighetsgrad. Prikker kan også utdeles ved bruk av merkevaren uten godkjenning.
b. Varemerkeloven gjelder for alle som bruker merkevaren.
Utforming av tekst på gruppelogoer, drakter og profileringseffekter
1. Fargen skal være gul.
2. Gruppens navn skal være med store bokstaver (Eks. HÅNDBALL).
a. Gruppens navn skal ha mindre skriftstørrelse enn foreningens initialer (NTNUI) i merket.
3. Gruppens navn skal være i fonten Arial Bold.
4. Foreningens initialer (NTNUI) skal være i fonten Arial Black.
Utforming av gruppelogoer
1. Når en ser en gruppes logo, skal en umiddelbart gjenkjenne den som en NTNUI-logo.
2. Gruppenes logoer skal inneholde foreningens merke.
3. Gruppens navn skal være inkludert.
4. Bare foreningens farger skal brukes.
5. Foreningens merke skal være over gruppenavn i gruppenes logoer.
6. Gruppenes logoer må være synlige med alle de fire fargene, slik at logoene ikke forveksles med logoer fra NTNUI-Ålesund eller NTNUI-Gjøvik.
7. Hovedstyret skal bistå gruppene med logodesign ved forespørsel.
8. Søknad om godkjenning av logodesign sendes til Hovedstyret ved material@ntnui.no.
Utforming av drakter
1. Foreningens draktfarger er grønn, gul og svart.
2. Foreningens merke skal være synlig.
3. Foreningens drakter kjennetegnes av grønn basis med tre sammenfallende striper.
4. Stripene på draktene:
a. Skal være i gult-svart-gult.
b. Forholdet mellom stripene skal være 3:4:3.
c. Hver stripe bør være minimum 2 cm i bredde.
d. Skal være tverrgående over brystet.
5. Plassering av foreningens merke:
a. Skal være på venstre bryst.
b. Kan med fordel også plasseres på rygg.
c. Kan også plasseres andre steder ved behov/ønske.
6. Sponsormerker og andre elementer skal ikke dekke over foreningens striper, initialer eller merke.
7. Fargesystemer med tilhørende koder. Fargene skal visuelt ligge nærmest mulig oppgitte PMS-fargekoder:
a. Pantone Matching System (PMS)
● Grønn 356 C
● Gul 108 C
● Svart Process Black C
● —–
● Gul 254-219-0
● Svart 0-0-0
● Verdiene for R (rød), G (grønn) og B (blå) er i området [0, 255]
b. CMYK
● Grønn 91-0-100-26
● Gul 0-2-99-0
● Svart 0-0-0-100
● —-
● Verdiene for C (cyan), M (magenta), Y (gul) og K (svart) er i området
[0,100].
c. RGB
● Grønn 0-122-51
● Gul 254-219-0
● Svart 0-0-0
● —-
● Verdiene for R (rød), G (grønn) og B (blå) er i området [0, 255].
Konkurranseantrekk og støtteberettiget bekledning
1. Når gruppene representerer foreningen skal det velges bekledning med foreningens farger, merke og utforming.
2. Gruppene skal ha enhetlige drakter i sin gruppe.
3. Gruppene avgjør selv om de vil ha grønn eller svart som basis for benklær.
4. Dersom idretten krever ekstra behov for drakter, slik som for keeper, libero eller bortelagstatus, skal gruppene erstatte grønt med rødt.
5. Hovedstyret kan gi dispensasjon dersom følgende er gjeldende:
a. Den aktuelle idrettens konkurranseregler ikke tillater en slik utforming b. Det ikke er økonomisk forsvarlig
6. Innkjøp av konkurransedrakter kan støttes av Hovedstyret.
a. Dersom gruppene har behov for overtrekks-, oppvarmingstøy eller reiseantrekk, så skal disse følge foreningens utforming for å få støtte for dem.
b. Bekledning støttet av Hovedstyret er NTNUIs eiendom.
Profileringseffekter
1. Hovedstyret skal tilby profileringseffekter til foreningens medlemmer.
2. Profileringseffekter er klær, tilbehør, utstyr og annet som benytter foreningens merkevare, men som kan avvike fra utformingskravene.
3. For profileringseffekter gjelder følgende:
a. Ved bestilling bør det presiseres at skriften skal følge retningslinjer for utforming av tekst.
b. Alle klær skal bære foreningens merke. Dette kan fravikes for tilbehør og utstyr dersom øvrige utformingskrav følges.
4. Det bør etterstrebes å begrense varelager av profileringseffekter.